Een dagje motorcross fotograferen bracht weer een hoop inspiratie en een lijstje met aandachtspunten over hoe je in deze stof en modder festijn krachtige beelden kan schieten.
Location, Location, Location!
Twee punten voor de locatie die je kiest. Als je bij een sport evenement aankomt (en zeker een die gemotoriseerd is) meld je even bij de organisatie en vraag na waar je wel en niet mag komen en of je een veiligheidshesje moet dragen. Loop hierna een rondje om de baan en de foto spots te verkennen. Let hierbij op hoe je die plekken veilig kan bereiken en uiteraard wat je van de actie kan zien. Als de race van start gaat, probeer ook steeds van locatie te wisselen om zo diversiteit in beeld te krijgen. Dit neemt niet weg dat je elke locatie zo goed mogelijk moet uitbuiten en onderzoeken. Kijk wat er gebeurt als je van hoog en laag fotografeert, maar ook wat het blik is op het rest van de baan. Goede foto’s worden niet altijd vanuit de meest voor de hand liggende posities genomen.
Wissel van objectieven
De logische keuze voor sportfotografie lijkt de telelens en dan ook nog eens hoe langer hoe beter. Maar zeker als je dicht op de actie kan en durft te zitten kunnen groothoek en fisheye objectieven zeer waardevol blijken. Anderzijds heb je ook primes die met hun kleine scherpte-diepte veld weer mooie afscheiding in beeld kunnen brengen. Wissel hierom af tussen je objectieven naar het geen wat voor je gekozen locatie een meerwaarde kan bieden.
Wat het angst voor stof betreft tijdens het wisselen… ach met zoomen zuig je toch veel meer meuk je body in, dus so what. Ja, enige zorg is wel aangeraden, maar na zo een dag is het toch belangrijk om je camera na te lopen en te cleanen indien nodig.
Drama en kleur
Voor deze dag viel voor mij al snel de keuze op zwart-wit bij het afwerking. Ik wou net wat meer dramatiek in beeld brengen dan wat de aanwezige condities konden bieden. Het veld was duo-tone, groen en bruin, met heel weinig contrast. Ik kon bij veel gevallen niet dicht bij genoeg komen met mijn flitser om wat meer contrast toe te voegen om zo net die kick te geven. Aangezien er geen opdracht aan hing, was voor mij zwart-wit the way to go. Dit is altijd een persoonlijke (of opdracht afhankelijke) keuze, maar vaak heb je wel enige externe hulp nodig om van pure registratie te transitioneren naar de wat spannendere foto’s. Dit kan liggen in je afwerking met contrast verhoging of zwart-wit conversie, in het afstand tot de actie, de belichting of de weersomstandigheden.
Leer de ritme kennen
Elke baan en race heeft zijn eigen ritme. Ja, per racer kan dit enigszins afwijken maar iedereen volgt de zelfde baan en komt op redelijk voorspelbare momenten aan op een bepaalde plek. Zelfs de bewegingen kan je redelijk voorspellen als je goed oplet. Bij een schans zullen de rijders vanaf de top loskomen van de grond en na ongeveer 3-6 meter weer landen. Bij een uitgeholde diepe bocht zullen ze inhangen tussen de 40 en de 90 graden. Er is individuele variatie van rijder tot rijder, maar de baan dicteert grotendeels en daar kan je op inspelen. Goede observatie is het halve werk. Daarna kan je focussen op de nuances zoals je timing, framing, scherptstelling en uiteraard wat er in beeld gebeurt.
Frame Frame …set, shot!
Sluitertijd en licht
Motorcross is actie, snelheid en spanning. Om dit goed in beeld te brengen is het belangrijk dat je je sluitertijd en camera beweging goed beheerst. Het makkelijkste is om hoog in je sluitertijd te zitten zodat je de bewegingen bevriest. Je hoeft dan ook minder rekening te houden met bewegingsonscherpte doordat je een rijder volgt met je camera. Als je juist kiest om je sluitertijd op te rekken dan krijg je juist die suggestie van snelheid in beeld. De achtergrond vervaagt en wordt een waas. De wielen van de motor lijken daadwerkelijk te draaien en modder wordt een streep aan kleine kometen in plaats van rondhangend stof. Deze keuze betekent wel dat je tijdens het volgen van de bestuurder op zijn tempo moet mee bewegen en dat vereist oefening ter plekke. Hiernaast is het ook belangrijk om te beseffen dat je eigenlijk alleen maar zijwaarts kan meebewegen, pannen. Als die motormuis recht op je afkomt dan kan je daar niet voor corrigeren met je camera bewegingen. Bij sluitertijd komt ook je lichtcontrole om de hoek kijken. Hierbij ben je van het weer en eventueel eigen lichtbronnen afhankelijk, maar met je instellingen en juiste positionering kan je vaak spanning in het beeld brengen door bewust op schaduwen te letten of bewust onder- en over te belichten.
Vroom, vroom … nou, ga fotograferen!