De etiquette der camerawinkels

De grote snoepwinkel der fotografen, waar deze hun heil en apparatuur kunnen vinden; de fotografie winkel. De nieuwste snufjes, de nodige accessoires, de onmisbare schroefjes en meer aangeboden binnen de x-vierkante meter grote walhalla. Deze stukjes paradijs worden bewoond door vreemde wezens genaamd de verkopers, die met oerkennis adviseren en de kassa la laten rinkelen. Zoals elke sociaal wezen, zijn deze rare knorren ook gevoelig voor de nuances van menselijke interacties. Aangezien we in hun habitat treden, is het goed om voorbereid te zijn met een paar etiquette punten zodat deze volksstam je van harte onthaalt en je niet opzadelt met de wrok der cameragoden.

Punt nummer een:
De zin ‘Ik ben geen professional ofzo’ is er een waarna menig fotografie verkopers zich stilletjes in een vulkaan stortte. Het is een zin die eigenlijk nooit toedoet en niets zegt in de interactie. Grof gezegd is het enige wat dit impliceert is dat je geen financiële middelen beschikbaar wil stellen om daadwerkelijk te investeren in de kwaliteit van je apparatuur en daarmee je jezelf beperkt in je fotografische mogelijkheden. Een professionele fotograaf zijn is (helaas) geen keurmerk meer, het geeft vaak alleen aan dat je anderen laat betalen voor het fotografische werk wat jij verricht. Het gesprek met echte professionals verloopt ook anders, die gesprekken gaan veel dieper en zijn vaak gericht op het oplossen van zeer specifieke problemen. Belangrijkste advies wat hierbij te geven is dat je moet kijken naar wat voor kwaliteit je beoogt en je budget daarnaar toe aan te passen. Het is uiteindelijk je hobby en dat is er om je plezier te brengen.

Punt nummer twee:
Doe een stukje vooronderzoek en met name over wat je daadwerkelijk wil en verwacht van het beoogd stukje apparatuur. Weinig dingen zijn zo frustrerend voor de verkoper als een klant die geen flauw benul heeft over wat hij of zij of de of het wil. ‘Ja, ik wil mooie foto’s maken – dus adviseer maar.’ Dit kan beantwoord worden met de licht sarcastische voorstel om maar creatief om te gaan met een aardappel (ja, daar kunnen ook mooie foto’s mee gemaakt worden). Maar het is beter als je zelf al na hebt gedacht over bijvoorbeeld de volgende punten:

  • Toepassing van de camera: vakantie, hobby (wat voor richting in hobby), macro, sport, onderwater… e.d.
  • Wel of geen wisselbare objectieven
  • Gemak of kwaliteit
  • Wat voor soort beeld wil je eigenlijk laten zien
  • Wat wil je belichten en op welke manier
  • Wat wil je allemaal in je cameratas stoppen
  • Formaat en gewicht
  • Budget die je wil / kan besteden
  • … wel of geen tomaat op je burger?

Punt nummer drie:
Onthou alsjeblieft het product wat je hebt gezien en wil hebben. Maak een notitie van de typenummer of een screenshot of wat dan ook, want een beschrijving als ‘ja, die camera, die ene met de zoekertje, je weet wel’ of ‘Hebben jullie die kabel. Ik weet niet meer welke precies, maar die voor 34,95’ maakt het best moeilijk om te raden welke kabel je bedoelt. Het is zo simpel en het bespaart zo veel frustraties voor beide partijen. Want je dierbare fotoverkoper kan zich niet alleen stilletjes, maar ook gillend gek in die bovengenoemde vulkaan storten.

Punt nummer vier:
Ga niet agressief je consumentenrecht verdedigen, zeker als het mogelijk onterecht is. Je mag best voor je recht op- en uitkomen, maar kijk ook na wat die rechten (en verplichtingen) dan ook beslaan. Je koopt je product, speelt er een paar dagen mee en besluit dat het ‘m toch niet is. Dit is helemaal prima en je hebt gewoon je retourrecht en zal eigenlijk nooit tot problemen leiden. Maar als je de verpakking opengescheurd hebt in plaats van netjes open te maken, sporen van gebruik hebt veroorzaakt, het product te laat retourneert of gewoon alles terug frommelt in de verpakking en dat aanbiedt – ja, dan kan die best willende verkoper ook vrij weinig ermee beginnen. In het ergste geval zal die de retournering weigeren of een waarde vermindering in brengen omdat het gewoon niet meer als ‘nieuw’ verkocht kan worden (je zou zelf toch ook niet iets willen kopen wat in zo een staat is). Het is niet leuk en je mag best gefrustreerd erom raken – dat is begrijpelijk en een goede verkoper zal heus wel proberen mee te denken – maar ga niet tieren, dreigen en meer ‘vanwege de slechte service’, puur omdat je het product niet in ordelijke staat hebt geretourneerd. Het soortgelijke geldt ook voor reparaties. Ja, het gaat een tijd duren voordat je je product terug hebt en de verkoper kan geen vervangend toestel bieden. De fabrikant misschien, maar dat is geen regulier onderdeel van een fabrieksgarantie. Zie de verkoper maar als een rendier op de snelweg, als je op volle toeren en met hoog lichten aan erop af dendert, zal die alleen maar bevriezen. Ook al wil die meehelpen – er zal alleen maar paté ontstaan. Blijf rustig en beheerd, dat maakt de zaken vaak een stuk makkelijker. Verkopers are (supposedly) humans too…

Punt nummer vijf:
Doe ‘s leuk! Die rare wezens daar achter de balie, zij staan daar vaker dan niet ook echt vanwege de passie voor het vak en het apparatuur. Dag in, dag uit leuk erover praten vereist meer dan je denkt en retail is ook niet het meest flexibele werkgelegenheid. Naast omringd zijn door de goodies, is het persoonlijke contact een van de dingen waar de camera verkoper van kan genieten. Het meedenken en adviseren zodat je daadwerkelijk goede beelden kan creëeren. Dus als je een leuke klant bent, zal dat zichzelf ook belonen met leuk contact en een stuk persoonlijkere behandeling. Het advies zal nog diepgaander zijnen er zal meer moeite gedaan worden om bijvoorbeeld bepaalde dingen te bestellen of te laten zien. Ga ook niet bedelen om korting omdat je zo veel besteedt en dat toch echt wel verdient. Ja, je betaalt soms aanzienlijke bedragen, maar de marges zijn vaak echt nihil. Die schattige en pluizige fotoboer moet uiteindelijk ook kunnen eten. Als het gesprek leuk is, dan kan er soms nog een extraatje gedaan worden – maar dan is dat omdat je het dan echt verdient.

Met deze geraaskal achter de rug, een vriendelijke groet vanuit het betoverde camera bos, waar de flitsers tjirpen en de gells bloeien!

Leave a Comment